67
66
1-2 ساختمان سیستم الکترونیکی پاشش بنزین
2
1 در اکثر خودروها شامل سیستم تغذیه سوخت
سیستم الکترونیکی پاشش بنزین
5 میباشد .)شکل1-2)
و سیستم کنترل آالیندگی
4
، سیستم کنترل هوای ورودی
3
سیستم جرقه
سیستم الکترونیکی پاشش بنزین عملکرد موتور را برای شرایط زیر کنترل میکند:
ماکزیمم قدرت خروجی موتور
مصرف سوخت کم
کاهش آالیندگی گازهای خروجی موتور
بهبود روشن شدن موتور در هوای سرد
بهبود قابلیت رانندگی
شکل1-2 -نمای کلی سیستم الکترونیکی پاشش بنزین
میتوان سیستم الکترونیکی پاشش بنزین را مطابق با روش استفاده شده برای سنجش مقدار هوای ورودی به مانیفولد
ورودی به دو نوع تقسیمبندی نمود:
سنسور جریان هوا
سوپاپ EGR
انژکتور
سنسور موقعیت میل سوپاپ
استپرموتور
سنسور موقعیت
دریچه گاز
سنسور درجه
حرارت هوای
سنسور فشار بارومتریک ورودی
ورودی هوا
هواکش
ناک سنسور )سنسور خودسوزی(
سوپاپ PCV
به سمت باک
رگالتور فشار
سوخت
از
پمپ
بنزین
شیر برقی کنترل EGR
شیر برقی کنترل بخارات بنزین
کنیستر
کاتالیست کانورتور سنسور زاویه میللنگ
اکسیژن سنسور
سنسور درجه حرارت
مایع خنککاری موتور
69
68
2
)D-EFI( 1
1-1-2 -نوع کنترل فشار مانیفولد
در این نوع، مقدار خأل مانیفولد ورودی با استفاده از چگالی و حجم هوای ورودی اندازهگیری میشود )شکل2-2.)
شکل2-2 -سیستم الکترونیکی پا شش بنزین نوع کنترل فشار مانیفولد)EFI-D)
3
)L-EFI( هوا جریان کنترل نوع- 2-1-2
4سنجیده میشود )شکل3-2.)
در این نوع مستقیماً مقدار هوای ورودی به مانیفولد هوا به وسیلۀ یک اندازهگیر جریانهوا
شکل3-2-سیستم الکترونیکی پاشش بنزین نوع کنترل جریانهوا )EFI-L)
1 - Manifold Pressure Sensor 2 - D-Jetronic 3-L-Jetronic 4 - Air Flow Meter
EFI-D معادل کلمه Jetronic -D شرکت بوش آلمان میباشد کهD اول کلمه Druck به معنی فشارو Jetronic به معنایپاشش میباشد.
EFI-L معادل کلمه Jetronic -L شرکت بوش آلمان میباشد کهL اول کلمه Luft به معنی هوامیباشد.
انژکتور
سوئیچ استارت پردازشگر موتور
سنسورها دورموتور باتری
فیلتربنزین
باک بنزین
)پمپ بنزین داخل باک(
سنسور فشار مانیفولد رگالتور فشار سوخت
هواکش
پردازشگر
کنترل جریان هوا
دورموتور سنسورها
69
68
2-2 سیستم تغذیة سوخت
سیســتم تغذیه ســوخت برای رســاندن مقدار دقیق سوخت مورد نیاز و به منظور داشــتن بهترین باالنس قدرت بین
سیلندرها، مصرف سوخت اقتصادی و کمترین آالیندگی دودهای خروجی طراحی شده است.
1 ارسال
در سیســتم تغذیه سوخت سنســورهای مختلف تغییرات عملکردی موتوررا شبیهســازی و به پردازشگر موتور
میکنند.
این وضعیت عملکردی عبارتند از:
فشار مانیفولد یا مقدار هوای ورودی
زاویة میللنگ
دورموتور
شتابگیری/کاهششتاب
دمای مایع خنک کننده موتور
دمای هوای ورودی به موتور و ....
پردازشــگر موتــور بــا اســتفاده از
سنسورهای مربوطه مقدار پاشش سوخت
را برای بهترین نســبت ســوخت و هوا در
وضعیتهــای عملکردی مختلــف موتور
کنتــرل مینمایــد. زمانی کــه وضعیت
عملکردی موتور تغییر پیدا میکند، تغذیه
سوخت به انــــدازه نیاز تنظیم میشود.
.)2-4شکل)
3-2 سیستم جرقه
برای داشــتن احتراق کامل، سیســتم
جرقه باید در زمان دقیق مخلوط ســوخت
و هــوا را محترق نماید. با تصحیح تایمینگ
ً فشــار مؤثر حاصل از
جرقه، گرما و نتیجتا
احتراق با موقعیت حرکت پیســتون تنظیم
میشود و در زمان صحیح انجام میگیرد.
پردازشــگر موتــور ســیگنالهایی از
سنســورهای مربوطه دریافــت و تایمینگ
جرقه را کنترل مینماید )شکل5-2.)
1 - Engine E.C.U
شکل 4ـ2ـ نمای کلی سیستم تغذیه سوخت
شکل5ـ2ـ نمای کلی سیستم جرقهزنی
پردازشگر گیربکس اتوماتیک
پردازشگر
موتور
کوئل جرقهA
سوئیچ جرقه
سنسور جریان هوا
سنسور درجه حرارت
هوای ورودی
سنسور فشار بارومتریک
سنسور زاویه میللنگ
سنسور سرعت خودرو
سوئیچ جرقه- ST
سنسور خودسوزی
)ناک سنسور(
سنسور درجه حرارت
مایع خنککاری موتور
سنسور موقعیت میل سوپاپ
سوئیج موقعیت دنده در گیربکس
)A/T(اتوماتیک
کوئل جرقهB
شماره سیلندر
به سمت دور موتور
پردازشگر
از پمپ موتور
رگالتور فشار بنزین
سوخت
به سمت
باک
انژکتور
سنسور جریان هوا یا سنسور
فشار مانی فولد
سنسور فشار بارومتریک
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور زاویه میلسوپاپ
سنسور سرعت خودرو
سوئیچ جرقه- ST
سنسور خودسوزی
)ناک سنسور(
اکسیژن سنسوردر خودروهای
با کاتالیست کانورتور
پیچ تنظیم مخلوط سوخت
و هوا )درخودروهای بدون
کاتالیست کانورتور(
سنسور موقعیت میلسوپاپ
71
70
این سیگنالها عبارتند از:
زاویۀ میللنگ
دور موتور
فشار مانیفولد یا مقدار هوای ورودی
دمای مایع خنککاری موتور و ...
4-2 سیستم کنترل هوا
این سیســتم، کنترل هوای دور آرام و هوای ورودی را در دورهای مختلف موتور بر عهده دارد و مقدار جریان هوا را در
وضعیتهای رانندگی بهوســیله دریچه گاز کنترل مینماید. در دور آرام مقدار سرعت جریان هوای عبوری از طریق مجرای
فرعی مانیفولد و در زمانی که دریچه گاز کامالً بسته است توسط این سیستم تنظیم میگردد.
سیستم کنترل هوا سیگنالهای مختلف از سنسورها را که تغییرات عملکردی را شبیهسازی نموده دریافت و در کنترل
مقدار هوای ورودی بهکار میبرد.
این سیگنالها عبارتند از:
دمای مایع خنک کاری موتور
روشن یا خاموش بودن کولر )C/A )و ...
پردازشگر موتور با استفاده از یک استپرموتور که جریان هوای عبوری از مسیر فرعی بر روی دریچه گاز یا مجرای فرعی
روی مانیفولد هوا، دور آرام موتور را تنظیم مینماید )شکل6-2.)
شکل 6ـ2ـ نمای کلی سیستم کنترل هوا
پردازشگر
موتور
به سمت مانیفولد
هوای ورودی
از سمت هواکش
استپرموتور
سنسور جریان هوا
سنسور فشار بارومتریک
سنسور موقعیت دریچه گاز
سنسور زاویه میللنگ
سوئیچ دمای کولر
سنسور سرعت خودرو
سوئیچ جرقه- ST
سوئیچ جرقه- IG
آلترناتور
کانکتور عیبیابی
سوئیچ فشار روغن فرمان هیدورلیک
سوئیچ موقعیت دنده در
گیربکس اتوماتیک
سوئیچ کولر)C/A)
سنسور درجه حرارت
مایع خنککاری موتور
پیچ تنظیم دور
71
70
5-2 سیستم کنترل آالیندگی
سیســتمهای کنترل
آالیندگــی بــرای کنترل
و( HC( 1
هیدروکربنهــا
و( CO( 2
منوکسیدکربن
)NOx(
3
اکسید نیتروژن
مــورد نیــاز میباشــند
.)2-7شکل)
شکل 7ـ2ـ نمای کلی از سیستم آالیندگی
سیستمهایی که آالیندگی را در خودروها کنترل مینماید عبارتاند از:
1-5-2 سیستم کنترل آالیندگی محفظه
4
میللنگ
گازهای حاصل از احتراق که از کنار رینگهای پیستون
فرار کرده وارد محفظه میللنگ میشــوند، این گازها برای
محیط زیست مضر میباشد. ســوپاپ تهویه مثبت محفظة
5( PCV )قطعة اصلی از سیستم کنترل آالیندگی
میللنگ
محفظة میللنگ میباشد که اجازه میدهد، این گازها وارد
مانیفولد ورودی شــوند و با مخلوط سوخت و هوا در موتور
محترقگردند )شکل8-2.)
شکل 8ـ2
1 - Hydro Carbons
2 - Carbon Monoxide
3 - Oxides of Nitrogen
4 - Crankcase Emission Control System
5-Positive Crankcase Ventilation
سوپاپ
صافی فلزی PCV
هوا
سوپاپ EGR
هواکش
اکسیژن سنسور
کاتالیست کانورتور
شیربرقی کنترل
بخارات بنزین
73
72
)EGR(
1
2-5-2 سیستم برگشت گازهای اگزوز
بــرای کاهش دمای محفظة احتراق در زمانهای معین مقداری
از گازهای اگزوز به مانیفولد هوای ورودی برگشت داده میشود تا
اکســیدنیتروژن)NOx )که در نتیجه دمای باالی احتراق به وجود
میآید، کنترل گردد )شکل9-2.)
2
کانورتور کاتالیست 2-5-3
کاتالیســت کانورتور توســط محفظة احتــراق ثانویه به کاهش
آالیندگــی گازهای اگــزوز کمک مینماید. کاتالیســت کانورتور با
یک عکسالعمل شــیمیایی به ادامه احتــراق گازهای اگزوز کمک
مینماید تا آالیندگی گازهای اگزوز را به میزان زیادی کاهش دهد.
برای آنکه کاتالیســت کانورتور در راندمان باالیی کار نماید، نسبت
مخلوط سوخت و هوا باید به دقت کنترل گردد )شکل10-2.)
3
4-5-2 سیستم کنترل آالیندگی بخارهای سوخت
سیســتم کنترل آالیندگی بخارهای سوخت، بخارهای بنزین را
که بیشــتر آن هیدروکربن )HC )است در کنیستر ذخیره مینماید.
بخارهــای ســوخت در کنیســتر نگهداری میشــود تا آنهــا را با
هوای ورودی مخلوط نمایند و در محفظه احتراق ســوزانده شــوند.
)2-11شکل)
1 - Exhaust Gas Recirculation System
2 - Catalytic converter
3 - Evaporative emission control System
شکل 9ـ2
شکل 10ـ2
شکل 11ـ2
گازهای خروجی اگزوز
دریچه گاز
مانیفولد هوای ورودی
کاربراتور
سوپاپEGR
سوپاپ کنترلEGR
مسیرEGR
سوپاپ یکطرفه
کنیستر
مسیر هوا
مسیر بخار بنزین
از لولههای بخار بنزین
به سمت هواکش
73
72
نمای کلی سیستم الکترونیکی پاششی بنزین )EFI)
6-2 عملکرد سیستم الکترونیکی پاشش بنزین
سیســتم الکترونیکی پاشش بنزین توســط پردازشگر
1 کنترل میگردد. پردازشــگر موتور با اســتفاده از
موتــور
2 گوناگون زمان دقیق پاشش سوخت،
اطالعات سنسورهای
مقدار سوخت پاشیده شده، تایمینگ جرقه و ضریب تصحیح
دور آرام را محاسبه مینماید. همچنین سیگنالهای راهانداز
3 مربوطه را مطابق با نتیجه محاســبات ارســال
عملگرهای
مینماید. قســمتهای اصلی سیســتم الکترونیکی پاشش
بنزین عبارتند از:
سنسورها
سنسورها وضعیتهای مورد نیاز را برای تغذیه سوخت،
تایمینگ جرقه و جریانهــوای دور آرام را تعیین میکنند.
تعدادی از ایــن وضعیتها عبارتند از درجــة حرارت مایع
خنــککاری موتور، مقدار جریان هوای عبوری از مانیفولد،
فشــار مانیفولد هوا و ... میباشــد. این سنسورها وضعیت
عملکــردی را اندازهگیــری نموده و ســیگنالهای ورودی
پردازشگر موتور را تهیه مینمایند. )شکل12-2.)
پردازشگر موتور
پردازشــگر موتور در برابر نیاز به قدرت موتور در هنگام
رانندگی، پاسخهای ســریعی در مقابل تغییرات عملکردی
ارائه مینمایند و یک پردازشــگر عملکرد موتور را بر اساس
شــرایط محیطی کنتــرل میکند و این درحالی اســت که
سیســتم کاربراتوری این فعالیت را نمیتوانست انجام دهد.
در نتیجه تغذیه سوخت بسیاردقیق انجام میگیرد.پردازشگر
موتور شرایط محیطی را تشــخیص میدهد و با استفاده از
نرمافزارهای نصب شــده میتواند تغذیة سوخت، تایمینگ
جرقه و سایرمواردراکنترل نماید.بعد ازمحاسبات، پردازشگر
موتور براساس وضعیت عملکرد سنسورها، سیگنالهای الزم
شکل 12ـ2
1- Engine Electronic Control Unit (Engine- E.C.U)
2 - Sensors
3 - Actuators
پردازشگر موتور سنسور جریان هوا
سنسور زاویه میللنگ
سنسور مایع خنککاری موتور
75
74
را به عملگرها برای تغذیه مقدار دقیق ســوخت و جرقهزدن
مخلوط ســوخت و هوا در زمان دقیق به عملگرها ارســال
مینماید.
در هنگام تغییر وضعیت عملکرد موتور، پردازشگر موتور
محاسبات را به منظور تنظیم تغذیة سوخت، تایمینگ جرقه
و دیگــر تصمیمات کنترلی مورد نیــاز انجام میدهد و این
مراحل در تمام مدت زمانی که موتور روشــن اســت انجام
میپذیرد )شکل 13-2.)
عملگرها
عملگرها قطعاتی هستند که براساس تصمیمات کنترلی
خارج شــده از پردازشگر موتور کار مینمایند و کاربرد آنها
برای تغذیة ســوخت، تایمینگ جرقه، سرعت دور آرام و در
نتیجه کنترل آالیندگی اســت. اگر پردازشگر موتور بخواهد
دور آرام را افزایش دهد، یک عملگر )اســتپرموتور( را برای
افزایــش مقدار معینی از جریان هــوا در اطراف دریچة گاز
بهکار میاندازد. عملگرها برای پردازشــگر موتور ســیگنال
ارسال نمیکنند. عملگرها، براساس سیگنالهای دریافتی از
پردازشگر موتور، عمل مینمایند )شکل14-2.)
شکل 13ـ2
شکل 14ـ2
برنامه داخلی
پردازشگر موتور
شمع
کوئل جرقه
سنسورها انژکتور
ترانزیستور قدرت و کوئل جرقه
انژکتور
استپرموتور
پردازشگر
موتور