اتومکانیک مرکز قوچان
اتومکانیک مرکز قوچان

اتومکانیک مرکز قوچان

یوسف حاتمی

جلسه دوم

پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و  زمانهای موتور را  به  وجود  می آورد ضمنا" نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند . جنس پیستون ها از چدن خاکستری، فولاد ریخته گری و آلیاژ آلومینیوم است . از چدن یا فولاد در موتورهای سنگین و باربری و از آلیاژ آلومینیوم در خودروهای سواری استفاده می شود. در بسیاری از موتور ها از پیستون  کف تخت استفاده می شود اما شکل کف پیستون ممکن است مطابق با طرح موتور تغییر کند. شکل کف پیستون مطابق با شکل سر سیلندر  و شکل محفظه احتراق نیز تغییر می کند.

بعد از پیستون خودرو به شاتون موتور می رسیم:

شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده و باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد.

سیلندر موتور:

استوانه ای است تو خالی که از بالا به  وسیله سر سیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا تغییر می کند.

میل لنگ موتور:

میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده و قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند.

شمع موتور:

شمع موتور وسیله ای است متشکل از  دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی  شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند.

سوپاپ موتور:

قطعه ای فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار  گرفته  است  و در زمانهای  کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند.

سرسیلندر موتور:

سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود آورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد .

راهنمای سوپاپ یا گیت موتور:

استوانه ای که سوپاپ در آن حرکت کرده، به علت داشتن لقی مجاز، حرکت سوپاپ را کنترل می کند.

مجاری آب موتور:

محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب درآن گردش کرده، گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد.

ماوتیفولد موتور :

لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند .

تایپیت موتور:

استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد.

میل سوپاپ موتور:

محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهایی است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی می دهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد.

فلایویل یا چرخ طیار موتور:

قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و باز پس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار می رود.

کاربراتور موتور:

کاربراتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود.

دلکو موتور:

 دستگاهی است که برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمع ها تقسیم می کند.

فیلتر روغن موتور:

وسیله ای است که ناخالصی های شناور در روغن را جذب می کند.

پمپ روغن:

دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمت های محرک موتور می رساند.

استارت موتور:

دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد