اتومکانیک مرکز قوچان
اتومکانیک مرکز قوچان

اتومکانیک مرکز قوچان

یوسف حاتمی

جلسه دوم

پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و  زمانهای موتور را  به  وجود  می آورد ضمنا" نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند . جنس پیستون ها از چدن خاکستری، فولاد ریخته گری و آلیاژ آلومینیوم است . از چدن یا فولاد در موتورهای سنگین و باربری و از آلیاژ آلومینیوم در خودروهای سواری استفاده می شود. در بسیاری از موتور ها از پیستون  کف تخت استفاده می شود اما شکل کف پیستون ممکن است مطابق با طرح موتور تغییر کند. شکل کف پیستون مطابق با شکل سر سیلندر  و شکل محفظه احتراق نیز تغییر می کند.

بعد از پیستون خودرو به شاتون موتور می رسیم:

شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده و باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد.

سیلندر موتور:

استوانه ای است تو خالی که از بالا به  وسیله سر سیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا تغییر می کند.

میل لنگ موتور:

میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده و قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند.

شمع موتور:

شمع موتور وسیله ای است متشکل از  دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی  شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند.

سوپاپ موتور:

قطعه ای فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار  گرفته  است  و در زمانهای  کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند.

سرسیلندر موتور:

سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود آورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد .

راهنمای سوپاپ یا گیت موتور:

استوانه ای که سوپاپ در آن حرکت کرده، به علت داشتن لقی مجاز، حرکت سوپاپ را کنترل می کند.

مجاری آب موتور:

محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب درآن گردش کرده، گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد.

ماوتیفولد موتور :

لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند .

تایپیت موتور:

استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد.

میل سوپاپ موتور:

محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهایی است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی می دهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد.

فلایویل یا چرخ طیار موتور:

قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و باز پس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار می رود.

کاربراتور موتور:

کاربراتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود.

دلکو موتور:

 دستگاهی است که برق فشار قوی را در  زمان لازم بین شمع ها تقسیم می کند.

فیلتر روغن موتور:

وسیله ای است که ناخالصی های شناور در روغن را جذب می کند.

پمپ روغن:

دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمت های محرک موتور می رساند.

استارت موتور:

دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود.

جلسه اول

ترتیب احتراق عبارت است نوبت اشتعال سوخت متراکم شده در سیلندر .

در یک موتور ردیفی وقتی از جلو نگاه می کنیم سیلندر نزدیک پروانه شماره 1 است و سیلندر 4 نزدیک فلایویل است .برخی مدل های متداول پژو برعکس شماره گذاری می شوند، یعنی سیلندر 1 سمت فلایویل است.

از روی طول وایر شمع می توان به شماره سیلندر پی برد ، سیلندر 1 کوتاه ترین وایر و سیلندر آخر (4) در هر بلوک بلندترین وایر را دارند.

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر ردیفی 2_4_3_1

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر خوابیده 2_3_4_1

ترتیب احتراق موتور 4 سیلندر خورجینی 2_4_3_1

ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر ردیفی 4_2_6_3_5_1

ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر خورجینی 6_3_5_2_4_1

ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر ردیفی 4_7_3_8_5_2_6_1

ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر خورجینی 8_7_3_6_2_4_5_1

تعداد سیلندرترتیب احتراقنمونه خودرو
31-2-3
1-3-2
Saab two-stroke, Perodua Kancil engine
BMW K75 engine, Subaru Justy engine
41-3-4-2
1-2-4-3
1-3-2-4
1-4-3-2
Most straight-4s, Ford Taunus V4 engine
Some British Ford and Riley engines, Ford Kent engine, Riley Nine
Subaru 4-cylinder engines, Yamaha R1 crossplane
Volkswagen air-cooled engine
51-2-4-5-3
1-3-5-4-2
Straight-five engine, Volvo 850, Audi 100
GM Atlas engine
61-5-3-6-2-4

1-4-3-6-2-5
1-6-5-4-3-2
1-2-3-4-5-6
1-4-2-5-3-6
1-4-5-2-3-6
1-6-3-2-5-4
1-6-2-4-3-5
1-6-2-5-3-4
1-4-2-6-3-5

Mercedes-Benz M104 engine, Straight-6, Volkswagen VR6 engine, Opel Omega A, Nissan L Engine

Mercedes-Benz M272 engine, Volkswagen V6's (both engines are 90-degree V6's)
GM 3800 engine, Rover KV6 engine
General Motors 60° V6 engine, Mazda JE 3.0 litre 60-degree V6 engine, Chrysler Pentastar engine
, Ford Cologne V6 engine , Ford Essex V6 engine (UK)
Chevrolet Corvair
Subaru Alcyone/XT-6/Vortex ER-27 Flat-6
Porsche Boxster Flat-6
Maserati Quattroporte IV V6-4AC-24
Toyota HZ engine

71-3-5-7-2-4-67-cylinder single row radial engine
81-8-7-3-6-5-4-2

1-8-7-2-6-5-4-3

1-8-4-3-6-5-7-2

1-6-2-5-8-3-7-4

1-5-6-3-4-2-7-8
1-5-4-8-7-2-6-3

1-5-4-8-6-3-7-2

1-5-4-2-6-3-7-8

1-5-3-7-4-8-2-6

1-3-7-2-6-5-4-8
1-2-7-8-4-5-6-3
1-2-7-3-4-5-6-8

Nissan VK engine

GM LS engine, Toyota UZ engine
Chrysler Fifth Avenue, Chevrolet Small-Block engine, Pontiac, Rover V8

Straight-8

Cadillac V8 engine 368, 425, 472, 500 only
BMW S65

Ford Modular 5.0, Ford Flathead, Bentley L410 V8 (from 1959 to 1986)

Ford Small Block 221/255/260/289/302, FE Series 352/360/390/406/410/427/428, 385 Series Big Block 429/460

Ferrari V8's, (all are flat-plane crank)

Porsche 928, Ford Modular V-8, 351 Windsor, 5.0 H.O., 335 series (351C/351M/400M), Bentley L410 V8
Holden V8
Cadillac Northstar Engine

91-3-5-7-9-2-4-6-89-cylinder single row radial engine
Lycoming R-680-13 engine
101-10-9-4-3-6-5-8-7-2
1-6-5-10-2-7-3-8-4-9
1-8-7-6-5-4-3-10-9-2
Dodge Viper V10
BMW S85, Ford V10
Isuzu 10PE1
121-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-4-9-8-5-2-11-10-3-6-7-12
1-12-5-8-3-10-6-7-2-11-4-9
1,12,7,6,3,10,11,2,5,8,9,4
1,12,4,9,2,11,6,7,3,10,5,8
2001 Ferrari 456M GT V12
1997 Lamborghini Diablo VT
Caterpillar Inc. 3412E
Audi VW Bentley W12 engine
Rolls-Royce Merlin
2011 Lamborghini Aventador
141L-1R-2L-2R-4L-4R-6L-6R-7L-7R-5L-5R-3L-3R(Wärtsilä)-Sulzer 14ZV40/48 V14 marine diesel
161-12-8-11-7-14-5-16-4-15-3-10-6-9-2-132003 Cadillac V16 engine

Engine Firing Order

سلام بچه های کاردانش خوارزمی طبق درخواست ریاست محترم خوارزمی  مطالب واطلاعات درسی را دربرنامه شاد انجام خواهد شد